Op 30 juni 2014 mocht ik 115 afstuderende MBO-leerlingen toespreken op het Horizon. Dit was mij speech :-).
Beste afstudeerders, familie en vrienden, docenten, mentoren,
Ik wil jullie graag een kort verhaal voorlezen. Het is een verhaal van de schrijver Toon Tellegen, die dierenverhalen schrijft voor volwassenen, en het heet dan ook 'De Dierenschool'.
"Op een dag kwamen de dieren uit het bos bijeen en zeiden: ‘Wij moeten een school stichten. Een school om een Echt Dier te kunnen worden’. En zij vroegen een kleine groep uit hun midden om een leerplan te maken voor de school. De commissie ging meteen aan het werk.
Het konijn stond erop dat ‘hardlopen’ in het programma werd opgenomen. De torenvalk vond ‘kunstig vliegen’ het belangrijkste. De karper maakte duidelijk dat ‘geruisloos zwemmen’ erbij moest en de eekhoorn maakte zich sterk voor het onderdeel ‘klimmen tegen kaarsrechte stammen van torenhoge bomen’. En zo geschiedde. De school werd opengesteld. De schoolleiding zei dat alle dieren zich in alle vakken moesten bekwamen. Om echt Dier te kunnen zijn.
Toen ging er iets vreselijk fout.
Het konijntje was wereldkampioen hardlopen. Geen dier kon zo snel wegsprinten als hij. De schoolleiding echter, vond dat het voor het konijntje belangrijk was dat, dat hij zich ook bekwaamde in het vliegen. Men zette het konijntje op een hoge tak en zei ‘Leer vliegen, konijntje’. Het arme dier sprong, tuimelde naar beneden, brak een achterpoot en viel een gat in zijn hoofd dat nooit meer overging. Zo kwam het dat hij voor hardlopen toch niet meer dan een zes kreeg in plaats van een tien. Maar voor vliegen kreeg hij een 3 in plaats van een 1. Want hij had het toch maar geprobeerd. De schoolleiding was zeer tevreden.
Met open mond zagen de dieren hoe de torenvalk zijn acrobatische kunsten in de lucht vertoonde. Toch merkte de schoolleiding op, dat het voor een valk van grote waarde was als hij, net als het konijn, holen kon graven in de grond. De valk deed zijn uiterste best, brak echter jammer genoeg zijn snavel en kneusde zijn vleugels, waardoor hij nauwelijks nog kon vliegen en in plaats van met een 10, met een 5 eindigde. Maar op holen graven haalde hij een 4 voor de moeite in plaats van een 1. En evenzo verging het alle andere dieren.
En wie behaalde ten slotte de beste cijfers? Dat was de hersenloze kwal, die zwibbelend en zwabbelend alle proeven redelijk wist te doorstaan. Botten breken kon zij niet – die zij had immers niet. En zo werd zij, zwibbel de zwabbel tot de beste van de klas uitgeroepen."
Beste afstudeerders, ik sta in dit mooie schoolgebouw, vol bewondering voor jullie. Ik beschouw het als een grote eer om jullie hier vandaag te mogen toespreken.
Het verhaal dat ik zojuist voorlas, heb ik al eens eerder voorgelezen. Aan een groep collega-bestuurders, die vonden dat het helemaal anders moest met het Middelbaar Beroepsonderwijs. Het was bij een bijeenkomst over de toekomst van het onderwijs in Nederland en zoals wel vaker werd er veel gediscussieerd over het MBO. Het MBO is te vakgericht, zo vinden sommige mensen. Het moet breder worden. Met meer algemene vakken, net als op de middelbare school, en minder beroepsgerichte vakken.
Ik ben het daar niet mee eens. Omdat ik denk dat het leren van een beroep één van de belangrijkste manieren is om succesvol deel te kunnen nemen aan de maatschappij. En omdat ik mede daarom vind dat het MBO zo toegankelijk mogelijk moet zijn en leerlingen er zoveel mogelijk de kans moeten krijgen zich te ontwikkelen op de terreinen waar zij goed in zijn en waar zij hun toekomst in zien.
Ik zie 115 studenten die hun opleiding met succes hebben afgerond en een vak geleerd hebben waarvoor zij zelf hebben gekozen en dat bij hen past. 115 nieuwe volwassenen die de arbeidsmarkt op gaan, met tweemaal 115 nieuwe schouders die onze samenleving gaan helpen dragen.
Ik ben ervan overtuigd dat het Nederlandse MBO-onderwijs in zijn huidige vorm onze jeugd en jongeren bijzonder goed voorbereid t op hun toekomst. En gelukkig maar, want bijna de helft van de nieuwe mensen die de arbeidsmarkt op gaan, zijn MBO-geschoold. De economie draait op jullie verdiensten. De toekomst steunt op jullie bekwaamheid. En de samenleving bruist van jullie vakmanschap. In het welzijn, in de gezondheidszorg, in handel & dienstverlening, in de techniek en in de economische sector.
Ik ben er trots op dat in Hoorn zo'n breed en kwalitatief hoogstaand aanbod van MBO-onderwijs aanwezig is, waarbij al deze vijf richtingen worden aangeboden. Ik ben er trots op dat jullie hier vandaag afstuderen en deze grote stap naar jullie toekomst hier zetten. En daar mogen jullie vooral ook zelf bijzonder trots op zijn. Ik feliciteer jullie familie en vrienden, jullie docenten en mentoren, maar bovenal jullie zelf dan ook heel, heel hartelijk en wens jullie allemaal een gouden toekomst.
Dank jullie wel.
Mooie speech Samir. Het MBO wordt vaak in een kwaad daglicht geplaatst en dit gaat vaak ten koste van het zelfvertrouwen van leerlingen die op het mbo zitten of een mbo-opleiding willen volgen.
BeantwoordenVerwijderen